Snart kan du ta spårvagnen över Lilla Lidingöbron
Den 26 maj är det planerat att spårvagnarna på Lidingö trafikerar Ropsten igen. Men först ska Lilla Lidingöbron provköras utan resenärer mellan den 17-25 maj.
Den 26 maj är det planerat att spårvagnarna på Lidingö trafikerar Ropsten igen. Men först ska Lilla Lidingöbron provköras utan resenärer mellan den 17-25 maj.
Just nu jobbar vi för fullt med de förberedande arbetena inför sommarens upprustning på Söderströmsbron mellan Slussen och Gamla stan.
Från och med idag 6 maj till och med fredag 10 maj kommer vi att utföra borrningsarbeten längs med Kavallerivägen i Rissne. Arbetena sker dagtid under ordinarie arbetstider.
Från och med måndag 6 maj och ca två veckor framåt utförs asfalteringsarbeten längs Ulvsundaleden, vid sidan av Tvärbanans Solvallabro.
Trafikstarten för Saltsjöbanan senareläggs och vi arbetar nu mot att tågen börjar rulla i slutet av 2024, med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.
Efter sommaren får Region Stockholms invånare möjligheten att bli först i världen med att åka kollektivt med en elektriska bärplansfärja. Här ser du hur båten ska se ut när den går i SL-trafiken.
Från sommaren 2025 ska Nobina köra bussarna i Handen och Nynäshamn och VR ska utföra trafiken i Tyresö. 85 procent av bussarna i dessa två avtalsområden kommer då gå på el.
Både vid påfartsrampen vid Sundbybergskopplet/Bällstavägen och på Solvallabron sker arbeten under 1 maj.
Region Stockholm/SL arbetar helgen 26-28 april i den stängda tunnelbaneentrén på Ryssgården. Det är delar av det gamla betonggolvet som ska tas bort.
Region Stockholm/SL bygger om entrén till Slussens tunnelbanestation för att passa framtidens resande. Just nu pågår svetsarbeten för de nya hissarna.
Den 15 april var det premiär för en helt ny pendelbåtlinje i SL-trafiken. Linje 84 går mellan Ålstäket på norra Värmdö och Strömkajen. Hela sträckan tar 70 minuter och är ett miljövänligt alternativ till bilar med förbränningsmotorer.
För att möta behovet av en attraktiv kollektivtrafik när Stockholmsregionen växer byggs en helt ny knutpunkt i Barkarby. Här ser du hur långt man har kommit och hur det kan komma att se ut när allt är klart.
Ester Erikssons utställning Bless Bless visas 12 april – 30 juni 2024 på Odenplans tunnelbanestation
Roslagsbanan ska förlängas från Universitetet till T-Centralen via Odenplan, i en järnvägstunnel genom norra och centrala Stockholm. Nu börjar samrådet om var tunneln mellan Universitetet och Odenplan ska gå.
På Skanstulls tunnelbanestation har det visats konstvideofilm i 20 år! Här får resenärer se svenska och internationella konstnärer i kurerade konstprogram. Filmerna byts ut var tredje månad. Nu växlar vi konst på Skanstull.
Från måndag 25 mars utförs arbeten med borrigg som ska förbereda för kontaktledningsstolpar nära Tvärbanans hållplats Bromma flygplats.
Den 27 februari lämnade den sista ombyggda C20-vagnen verkstaden i Västerås för att trafikera Stockholms tunnelbana igen. Det innebär att Region Stockholm har rustat upp alla 270 vagnar av modell C20 med ny inredning och modern teknik.
Årets hållbarhetsredovisning för kollektivtrafiken redovisar för första gången verksamhetens klimatpåverkan i hela värdekedjan. Den tydliggör hållbarhetsarbetet i allt från resor i SL-trafiken till depåer, byggnationer och kontorsverksamhet.
Den 28 februari inleds sprängningsarbeten vid Rissnedepån i Sundbyberg.
Allt fler av de nya C30-tågen börjar köra i tunnelbanan. Under 2024 sätts ytterligare 27 vagnar i trafik och lika många till under 2025. C14-tågen som trafikerat Stockholm i 40 år lämnar därför perrongen för sista gången.