För att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt använder vi oss av cookies. Cookies ger oss information om hur webbplatsen används, möjlighet att mäta trafik samt underlag för att optimera innehållet. På så sätt kan vi förbättra upplevelsen för dig som besökare på webbplatsen.
Läs mer om cookies härDagens yrkesutbildning lider av flera brister. Den tydligaste bristen och därmed den främsta utmaningen för framtiden är att det saknas ett sammanhållet system och struktur för yrkesutbildningen.
I ett internationellt perspektiv framstår det svenska systemet som osammanhängande, främst i jämförelse med det finska. I Finland har det offentliga tagit ett övergripande ansvar (vilket ej är liktydigt med finansiering) för yrkesutbildningen och inrättat yrkeshögskolor och yrkesgymnasier vars utbildningar ger anställningsbarhet. Systemet innehåller heller inga inlåsningseffekter för eleverna utan möjligheten finns att växla mellan teoretisk och mer praktisk högre utbildning.
Sammantaget är situationen bekymmersam då regionens yrkesutbildningssystem till stor del levererar människor som inte är kvalificerade för sitt yrke. Detta trots att det råder arbetskraftsbrist inom flera yrken som ej kräver teoretisk högskolekompetens. Yrkeskvalifikationerna är i dag odefinierade. Det vore därför önskvärt att detta definieras på nationell nivå så att vi får ett system för yrkeskompetens som är gångbart inom EU, vilket skulle underlätta rörligheten på den gemensamma marknaden även för dessa yrkeskategorier.