För att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt använder vi oss av cookies. Cookies ger oss information om hur webbplatsen används, möjlighet att mäta trafik samt underlag för att optimera innehållet. På så sätt kan vi förbättra upplevelsen för dig som besökare på webbplatsen.
Läs mer om cookies härTillväxttakten vad gäller antalet bilar i Stockholms län har den senaste 30-årsperioden varit tre till fyra gånger så snabb som den för befolkningsutvecklingen. Biltätheten i länet har sedan början av 1970-talet och fram till idag ökat från 260 bilar/1000 invånare till en nivå strax över 390 bilar/1000 invånare. En ökning med 50 procent. Detta innebär också att bilen, från att ha varit tillgänglig för en minoritet, i dag finns i närmare två tredjedelar av samtliga hushåll. Det bör dock noteras att Stockholms län har den lägsta biltätheten i landet. Bilen har sålunda - på gott och ont - mer och mer blivit en komponent i vårt dagliga liv.
I arbetet med den regionala utvecklingsplanen 2001 för Stockholmsregionen (RUFS 2001) förutspås biltrafiken fortsätta ta marknadsandelar från kollektivtrafiken. För att bättre förstå denna utveckling och vad som styr bilinnehavet har i föreliggande promemoria dels skett en kartläggning av hushållens bilinnehav ur ett ental olika aspekter, dels har analyser gjorts i syfte att utröna vilka faktorer som mer än andra påverkar vårt bilinnehav.