För att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt använder vi oss av cookies. Cookies ger oss information om hur webbplatsen används, möjlighet att mäta trafik samt underlag för att optimera innehållet. På så sätt kan vi förbättra upplevelsen för dig som besökare på webbplatsen.
Läs mer om cookies härDet är framför allt de snabbt växande regiondelarna i nordost och ost som idag inte ligger utmed tunnelbane- eller pendeltågsnätet.
I den nordöstra regiondelen planeras en upprustning av Roslagsbanan med dubbelspår inom de närmaste åren. På medellång sikt bör det befintliga lokaltågsystemet kompletteras med ett kapacitetsstarkt spårsystem till Arninge-Täby med pendeltåg (Roslagspilen) eller tunnelbana.
I den sydöstra regiondelen bör tunnelbanan på medellång sikt förlängas från Kungsträdgården till Nacka Forum. Då ökar kapaciteten över Saltsjö-Mälarsnittet, samtidigt som Slussen avlastas. På kort sikt bör Saltsjöbanan uppgraderas till tvärbana och sammankopplas med Tvärbanan vid Hammarby sjöstad och därifrån gå på nya spår till Slussen.