TRF
Regional utvecklingsplan
för Stockholmsregionen
Regional utvecklingsplan
för Stockholmsregionen

Matris

Specifika bedömningsgrunder i miljökonsekvensbeskrivningen Åtaganden i RUFS 2010
  • Klimateffektiva transportval/Transport­systemets energianvändning
  • Klimateffektiva uppvärmningsformer och produktionseffektivitet
  • Klimateffektiv konsumtion
  • Transportsystemets emissionseffektivitet/Luftkvalitet och avsaknad av buller
  • Transportsystemets landskapspåverkan/ Närhet och tillgänglighet till naturen
  • Trafiksäkerhet
  • Giftiga ämnen
  • Sätt sektorsvisa mål för regionens utsläppsminskning av växthusgaser.
  • Gör bebyggelsestrukturen tätare och begränsa transporters negativa påverkan.
  • Stimulera mer energi- och resurseffektiva transporter.
  • Utveckla en attraktiv och kapacitetsstark kollektivtrafik som är tillgänglig för alla
  • Öka vägkapaciteten i kritiska avsnitt samt styr och begränsa efterfrågan.
  • Säkerställ plats för anläggningar i logistiskt goda lägen.
  • Effektivisera energiförsörjningen och energi­användningen och ställ om till förnybara energikällor.
  • Öka energihushållningen i bebyggelsen
  • Minska transporternas risker och negativa effekter på miljön.
  • Skapa en attraktiv stadsmiljö med torg, parker och grönområden.
  • Säkra och utveckla värdena i mark- och vattenlandskapet.
  • Bevara utveckla och tillgängliggör de gröna kilarna.
  • Utveckla småskaliga lösningar för energi, vatten och avlopp i glesa regiondelar.
  • Minska avfallsmängden och använd avfall som resurs.
  • Använd offentlig upphandling för att främja innovationer.

Jämförelse mellan de specifika bedömningsgrunderna i miljökonsekvensbeskrivningen och åtaganden i RUFS 2010 för de fyra fokusområdena om klimatpåverkan, miljörelaterad hälsa samt transport- och energisystem.