Matris
Specifika bedömningsgrunder i miljökonsekvensbeskrivningen |
Åtaganden i RUFS 2010 |
- Klimateffektiva transportval/Transportsystemets energianvändning
- Klimateffektiva uppvärmningsformer och produktionseffektivitet
- Klimateffektiv konsumtion
- Transportsystemets emissionseffektivitet/Luftkvalitet och avsaknad av buller
- Transportsystemets landskapspåverkan/ Närhet och tillgänglighet till naturen
- Trafiksäkerhet
- Giftiga ämnen
|
- Sätt sektorsvisa mål för regionens utsläppsminskning av växthusgaser.
- Gör bebyggelsestrukturen tätare och begränsa transporters negativa påverkan.
- Stimulera mer energi- och resurseffektiva transporter.
- Utveckla en attraktiv och kapacitetsstark kollektivtrafik som är tillgänglig för alla
- Öka vägkapaciteten i kritiska avsnitt samt styr och begränsa efterfrågan.
- Säkerställ plats för anläggningar i logistiskt goda lägen.
- Effektivisera energiförsörjningen och energianvändningen och ställ om till förnybara energikällor.
- Öka energihushållningen i bebyggelsen
- Minska transporternas risker och negativa effekter på miljön.
- Skapa en attraktiv stadsmiljö med torg, parker och grönområden.
- Säkra och utveckla värdena i mark- och vattenlandskapet.
- Bevara utveckla och tillgängliggör de gröna kilarna.
- Utveckla småskaliga lösningar för energi, vatten och avlopp i glesa regiondelar.
- Minska avfallsmängden och använd avfall som resurs.
- Använd offentlig upphandling för att främja innovationer.
|
Jämförelse mellan de specifika bedömningsgrunderna i miljökonsekvensbeskrivningen och åtaganden i RUFS 2010 för de fyra fokusområdena om klimatpåverkan, miljörelaterad hälsa samt transport- och energisystem.