För att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt använder vi oss av cookies. Cookies ger oss information om hur webbplatsen används, möjlighet att mäta trafik samt underlag för att optimera innehållet. På så sätt kan vi förbättra upplevelsen för dig som besökare på webbplatsen.
Läs mer om cookies här
Nollalternativet |
RUFS 2010 utställningsförslag |
Bebyggelsestruktur • Fördelning mellan zoner enligt RUFS 2001 för tillkommande bostäder år 2030: regioncentrum 26 procent, inre förort 25 procent, yttre förort 49 procent • Trendmässig fördelning på kommun, hustyper och permanentning • Tillgänglighet till kollektivtrafik prioriteras högt • Inga regionala stadskärnor |
Bebyggelsestruktur • Fördelning mellan zoner för tillkommande bostäder år 2030: Regioncentrum 37 procent, inre förort 29 procent, yttre förort 34 procent • Planmässig fördelning på kommun, hustyper och permanentning • Stationsnärhet prioriteras före kommunernas översiktsplaner • Regionala stadskärnor som lokaliseringsfaktor • Tätare stadsbyggande, främst inom befintlig stadsbygd • Åtaganden för höjd kvalitet i bostadsbyggande och livsmiljö samt matchning mot transport- och energisystem. |
Transportsystem • Påbörjade spår- och vägobjekt • Dagens trängselskatt uppräknad enligt index |
Transportsystem • Spår- och vägobjekt enligt Stockholmsöverenskommelsen 2020 + nya cityspår 2020–2030 • Kraftigt ökat sittplatsutbud • Kombinationer av incitament och styrmedel enligt klimat-propositionen och RUFS-analysen • Åtaganden för höjd kvalitet i transportsystemet, ökad andel kollektivtrafik, stöd för flerkärnighet med mera. |
Energi • Energibeslut och investeringar de senaste åren, som till 90 procent rör privata åtgärder | Energi • Tätare stadsbyggande som stöd för regionala tekniska system • Åtaganden för ökad robusthet, effektivisering och klimat-anpassning i fråga om lokala system och samverkan regionalt • Teknikutveckling av energisystem och energikällor. |
Klimat • Teknikutveckling av fordon och bränslen samt energisystem och energikällor cirka 40 procent | Klimat • Effektivisering av transport- och energisystemen • Ökad kapacitet och kvalitet i kollektivtrafik- och vägtransportsystemet • Tätare bebyggelsestruktur • Reservera bra logistiska lägen • Omställning till förnybara energikällor • Precisera regionala utsläppsmål för år 2030 • Använd offentlig upphandling för att främja innovationer • Teknikutveckling av fordon och bränslen samt energisystem och energikällor cirka 40 procent. |
Grönstruktur och landskap • Tätortsnära områden som kommunerna avser behålla obebyggda i gällande översiktsplaner | Grönstruktur och landskap • Gröna kilar (inklusive värdekärnor och gröna samband) är tätortsnära regional grönstruktur som avses bevaras och utvecklas • Tätortsnära områden som kommunerna avser behålla obebyggda i gällande översiktsplaner • Stora samlade rekreations-, naturmiljö- och kulturmiljöområden utanför stadsbygden avses säkras och utvecklas • Tysta områden värnas • Beslutade naturreservat sedan RUFS 2001 • Åtaganden att värna och utveckla tillgång och kvaliteter i gröna kilar samt i stora samlade rekreations-, natur- och kulturmiljöer på landsbygden och i skärgården. |
Vatten • EG:s mål för vattenkvalitet 2015/2021 uppnått • Beslut om Mälaren m.m. som skyddsområde för vattenförsörjning | Vatten • EG:s mål för vattenkvalitet 2015/2021 uppnått • Beslut om Mälaren m.m. som skyddsområde för vattenförsörjning • Ökade översvämningsrisker beaktas för tillkommande bebyggelse • Åtaganden att värna vattenvärden och vattenförsörjning |