För att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt använder vi oss av cookies. Cookies ger oss information om hur webbplatsen används, möjlighet att mäta trafik samt underlag för att optimera innehållet. På så sätt kan vi förbättra upplevelsen för dig som besökare på webbplatsen.
Läs mer om cookies härAnalyser och diskussioner med kommuner och andra intressenter ledde fram till Regionplane- och trafiknämndens beslut att samrådsförslaget för Stockholms län i fråga om inriktningen för lokalisering av bostäder och arbetsplatser skulle visa ett alternativ som utgår från den grundläggande strukturen i RUFS 2001. Dessutom föreslogs minst ett annat alternativ som:
Arbetet skulle inkludera de överenskommelser om investeringar i transportsystemet till 2030 och eventuella övriga åtgärder, exempelvis för att nå miljömålen, som Stockholmsförhandlingen under ledning av Carl Cederschiöld resulterat i. Bebyggelsen och transportinfrastrukturen skulle samordnas, särskilt i fråga om spårtrafiken.
I fråga om energieffektivitet och klimatpåverkan skulle inriktningen vara att definiera regionala effektiviserings- och utsläppsmål för främst bebyggelse- och transportsektorn. Ett ökat resande med kollektivtrafik skulle främjas, särskilt spårtrafik och de regionala kärnornas utvecklingsförutsättningar och attraktivitet förbättras. Insatser för omställning till mer energieffektiva och miljöanpassade teknikval och beteenden ansågs kunna påskyndas av regleringar, ekonomiska incitament och styrmedel.
För att skapa en attraktiv stadsbygd skulle den fortsatta inriktningen främst vara att fokusera på möjligheter till samlokalisering av samhällsfunktioner och till att överbrygga barriärer i de delar av stadsbygden som är uppsplittrad.